Powered by Blogger.
RSS

Space Shuttle

အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ (Space Shuttle) သည္ လူလုိက္ပါေသာ အာကာသ mission မ်ားအတြက္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ အမ်ဳိးသား ေလေၾကာင္းႏွင့္ အာကာသဆုိင္ရာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအဖဲြ႕ (National Aeronautics and Space Administration – NASA) မွ ပုိင္ဆုိင္ေသာ ျပန္လည္အသံုးျပဳႏုိင္သည့္ စနစ္ပါရွိေသာ အာကာသယာဥ္ (reusable launch system and orbital spacecraft) ျဖစ္သည္။ အဆုိပါ အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ အာကာသပုိ႕ေဆာင္ေရးစနစ္ (Space Transportation System) ဟူ၍လည္းေခၚဆုိသည္။ ထုိစနစ္ကုိ ဒံုးပ်ံပစ္လႊတ္မႈ (rocket launch) ၊ ပတ္လမ္းဆုိ္င္ရာ အာကာသယာဥ္ (orbital spacecraft) ႏွင့္ ျပန္လည္၀င္ေရာက္ႏုိင္သည့္ အာကာသယာဥ္ (re-entry spaceplane) စသည္တုိ႔ျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းထားသည္။ ၁၉၈၁ ခုႏွစ္တြင္ စမ္းသပ္ပစ္လႊတ္မႈ ေလးႀကိမ္ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ အစပုိင္းတြင္ စတင္ပစ္လႊတ္ခဲ့သည္။ အဆုိပါ အာကာသပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္ (STS) ကုိ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၌ပစ္လႊတ္မႈ ၁၃၅ ႀကိမ္ ၿပီးေျမာက္လွ်င္ ရပ္ဆုိင္းမည္ဟု အစီအစဥ္ျပဳလုပ္ထားသည္။ ၿဂိဳဟ္တုေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ၿဂိဳဟ္သြားအာကာသယာဥ္မ်ားစြာ တုိ႔ကုိ ပုိ႔ေဆာင္လႊတ္တင္ေပးႏုိင္ခဲ့သည္။ အာကာသသိပၸံ သုေတသနစမ္းသပ္မႈမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ အာကာသစခန္းတည္ေဆာက္မႈမ်ားတြင္ ပါ၀င္ခဲ့သည္။

NASA ၊ US ကာကြယ္ေရးဌာန ၊ ဥေရာပအာကာသေအဂ်င္စီ ၊ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ ႏွင့္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံတုိ႔အတြက္ အာကာသပတ္လမ္းအတြင္း လွည့္ပတ္ေနေသာ mission မ်ား ျပဳလုပ္ရာတြင္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွ STS ႏွင့္ လြန္းပ်ံယာဥ္ operation မ်ားအတြက္ အကုန္အက်ခံခဲ့သည္။ ယခင္အေနာက္ ဂ်ာမနီမွ Spacelab D1 အတြက္ အကုန္အက်ခံခဲ့ၿပီး လက္ရွိ ဂ်ာမနီႏုိင္ငံမွ Spacelab D2 အတြက္ အကုန္အက်ခံခဲ့သည္။ အာကာသသိပၸံ သုေတသန ဓာတ္ခဲြခန္းျဖစ္ေသာ SL-J အတြက္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္း အကုန္အက်ခံခဲ့သည္။

အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္တြင္ လိေမၼာ္ရင့္ေရာင္ရွိေသာ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္ (External Tank – ET) ၊ အျဖဴေရာင္ရွိေသာ ေလာင္စာခဲသံုးတြန္းကန္ ဒံုးပ်ံ ႏွစ္ခု (Solid Rocket Booster – SRB) ၊ အာကာသယာဥ္မႈးမ်ားႏွင့္ payload တုိ႔ပါ၀င္ေသာ ပတ္လမ္းအတြင္း ၀င္ေရာက္သည့္ အာကာသယာဥ္ (Orbiter Vehicle – OV) တုိ႔ပါ၀င္သည္။ STS စနစ္တြင္ ပါရွိေသာ Single-stage Payload Assist Module ႏွင့္ Two-stage Inertial Upper Stage တုိ႔ျဖင့္ အျမင့္ေပ ပုိမုိျမင့္မားေသာ ပတ္လမ္းမ်ား အတြင္းသုိ႔ payload မ်ားကုိ ပုိ႔ေဆာင္ႏုိင္သည္။ Vehicle Assembly Building ထဲ၌ အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ တပ္ဆင္၍ explosive bolt ရွစ္ခု ပါရွိေသာ ေရြ႕လ်ားႏိုင္သည့္ ပစ္လႊတ္စင္ (mobile launch platform) တြင္ တပ္ဆင္သည္။ အဆိုပါ explosive bolt မ်ားသည္ ပစ္လႊတ္မႈ စတင္ခ်ိန္တြင္ ေလာင္စာခဲသံုးတြန္းကန္ ဒံုးပ်ံမ်ား (SRBs) စတင္ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ရန္ ေဖာက္ခဲြမႈ (detonate) ကုိျပဳလုပ္သည္။

ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္၊ တြန္းကန္ေရးဒံုးပ်ံမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးေသာ လြန္းပ်ံယာဥ္သည္ ေရြ႕လ်ားပစ္လႊတ္စင္မွေန၍ သမားရုိးက်ဒံုးပ်ံမ်ားကဲ့သုိ႔ပင္ ေထာင္လုိက္တည့္မတ္စြာ ပစ္လႊတ္သည္။ ၄င္း၏ ပစ္လႊတ္မႈကုိ Solid rocket Booster ႏွစ္ခုမွေန၍ ပင့္တင္မႈအား (lift force) ေပးသည္။ ထုိ႔ျပင္ လြန္းပ်ံယာဥ္တြင္ တပ္ဆင္ထားေသာ အဓိကအင္ဂ်င္သံုးခုမွလည္း ပင့္တင္မႈအား ထုတ္လုပ္ေပးသည္။ အဆုိပါ အင္ဂ်င္သံုးခုသည္ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္တြင္ ထည့္သြင္းထားေသာ ဟုိက္ဒရုိဂ်င္ အရည္ႏွင့္ ေအာက္စီဂ်င္ အရည္တုိ႔ျဖင့္ ေမာင္းႏွင္ျခင္းျဖစ္သည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္ပစ္လႊတ္မႈျဖစ္စဥ္တြင္ အဆင့္ႏွစ္ဆင့္ ပါရွိသည္။ ပထမအဆင့္အေနျဖင့္ ေလာင္စာခဲသံုးတြန္းကန္ ဒံုးပ်ံႏွစ္ခုသည္ ပစ္လႊတ္မႈ စတင္ခ်ိန္တြင္ အပုိကန္အား (additional thrust) ကုိ ထုတ္လုပ္ေပးသည္။ ပစ္လႊတ္မႈစတင္ၿပီး ႏွစ္မိနစ္ၾကာခ်ိန္တြင္ explosive bolt မ်ားကုိ အသံုးျပဳ၍ တြန္းကန္ဒံုးပ်ံႏွစ္ခုကုိ ျဖဳတ္ခ်လုိက္သည္။ အဆုိပါ တြန္းကန္ဒံုးပ်ံႏွစ္ခုသည္ အတၱလႏိၱတ္ သမုဒၵရာထဲသုိ႔ ေလထီးျဖင့္က်ေရာက္သည္။ ပင္လယ္ထဲရွိ ထုိဒံုးပ်ံႏွစ္ခုကုိ NASA recovery သေဘၤာျဖင့္ သယ္ေဆာင္ၿပီး မြမ္းမံျခင္းျပဳလုပ္ကာ ျပန္လည္အသံုးျပဳမည္ ျဖစ္သည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္ႏွင့္ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္တို႔သည္ အဓိကအင္ဂ်င္သံုးခု၏ ပါ၀ါကုိအသံုးျပဳကာ ေရျပင္ညီပ်ံသန္းမႈလမ္းေၾကာင္း (horizontal flight path) အတုိင္း ဆက္လက္တက္ေရာက္သြားမည္ ျဖစ္သည္။ ပ်ံသန္းမႈအရွိန္သည္ ပတ္လမ္းနိမ့္ ပတ္လမ္း (low earth orbit) ထဲသုိ႔ ၀င္ေရာက္ႏုိင္သည့္ အရွိန္ျဖစ္သည့္ တစ္နာရီလွ်င္ ၁၇၅၀၀ မုိင္ (တစ္စကၠန္႔လွ်င္ ၇.၈ ကီလိုမီတာ) သုိ႔ေရာက္ရွိလာလွ်င္ အဓိကအင္ဂ်င္မ်ားကုိ ပိတ္ခ်လုိက္မည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္ကုိ ေလထုထဲသုိ႔ စြန္႔ပစ္လုိက္မည္ျဖစ္ၿပီး အဆုိပါ ေလာင္စာဆီကန္သည္ ေလထုထဲတြင္ ေလာင္ကၽြမ္းပ်က္စီးသြားမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္ကုိ စြန္႔ပစ္ၿပီးေနာက္ ပတ္လမ္းအတြင္း၀င္ေရာက္ျခင္းအား ထိန္းေၾကာင္းေမာင္းႏွင္မည့္ စနစ္ပါရွိေသာ အင္ဂ်င္မ်ား (orbital maneuvering system – OMS) ကိုအသံုးျပဳၿပီး လြန္းပ်ံယာဥ္၏ ပတ္လမ္းကုိ ထိန္းညိွေပးမည္ ျဖစ္သည္။

လြန္းပ်ံယာဥ္သည္ အာကာသယာဥ္မႈးမ်ား ၊ ၿဂိဳဟ္တုမ်ားႏွင့္ အာကာသစခန္း အစိတ္အပုိင္းမ်ား စသည္တုိ႔ကုိ ကမၻာ့ေလထု အေပၚဆံုးအလႊာျဖစ္ေသာ Thermosphere အတြင္း၌ ရွိသည့္ ပတ္လမ္းနိမ့္ ပတ္လမ္းသုိ႔ ပုိ႔လႊတ္ေပးသည္။ ေယဘုယ်အေနျဖင့္ လြန္းပ်ံယာဥ္တြင္ အဖဲြ႕၀င္ ၅ ဦးမွ ၇ ဦး အထိပါ၀င္သည္။ အဆုိပါ အဖဲြ႕မွ အဖဲြ႕၀င္ ႏွစ္ဦးသည္ Commander ႏွင့္ Pilot ျဖစ္သည္။ ၄င္းတုိ႔ ႏွစ္ဦးသည္ အနည္းဆံုး စမ္းသပ္ပ်ံသန္းမႈ (test flight) ေလးခုကုိ ျပဳလုပ္ၿပီးထားသူမ်ား ျဖစ္ရမည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္သည္ payload capacity ကုိ ၂၂၇၀၀ ကီလုိဂရမ္ (ေပါင္ ၅၀၀၀၀) အထိ သယ္ေဆာင္ႏုိင္ၿပီး ပစ္လႊတ္မႈ အစီအစဥ္ (launch configuration) ေပၚမူတည္၍ ထုိ႔ထက္ပုိၿပီး သယ္ေဆာင္ႏုိင္သည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္၏ အေပၚပုိင္းတြင္ အလ်ားလုိက္ပါရွိေသာ ႀကီးမားသည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားထားရွိရန္ ေနရာသည္ လက္ရွိ အာကာသယာဥ္မ်ားႏွင့္ မတူေသာ လြန္းပ်ံယာဥ္၏ အားသာခ်က္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ အဆုိပါ ေနရာသည္ Hubble အာကာသ တယ္လီစကုပ္ ကဲ့သုိ႔ေသာ ႀကီးမားသည့္ ၿဂိဳဟ္တုမ်ားကုိ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေပးႏုိင္ၿပီး ခ်ိဳ႕ယြင္းေနေသာ ၿဂိဳဟ္တုမ်ားကုိ ဖမ္းယူ၍ ကမၻာေျမေပၚ ျပန္လည္ပုိ႔ေဆာင္ေပးႏုိင္သည္။

လြန္းပ်ံယာဥ္၏ mission မ်ားၿပီးဆံုးေသာအခါ orbit maneuvering system (OMS) တြန္းကန္အင္ဂ်င္မ်ားကုိ အသံုးျပဳ၍ ပတ္လမ္းကုိ တျဖည္းျဖည္းနိမ့္ဆင္းကာ ကမၻာ့ေလထုအလႊာ ေအာက္ပုိင္းသုိ႔ ျပန္လည္ ၀င္ေရာက္လာသည္။ အဆုိပါ ျပန္လည္၀င္ေရာက္ျခင္းျဖစ္စဥ္အတြင္း လြန္းပ်ံယာဥ္သည္ ေလထုအလႊာ အမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ ျဖတ္သန္းျခင္းျဖင့္ ၄င္း၏ hypersonic အရွိန္ကုိ aerobraking ပံုစံျဖင့္ ေလွ်ာ့ခ်သည္။ ေလထုလႊာေအာက္သုိ႔ ေရာက္ရွိ၍ ေျမျပင္သုိ႔ ဆင္းသက္ေသာ အဆင့္မ်ားတြင္ လြန္းပ်ံယာဥ္သညိ glider ကဲ့သုိ႔ပင္ ေလဟုန္စီး၍ ဆင္းသက္သည္။ သုိ႔ေသာ္ reaction control system (RCS) တြန္းကန္အင္ဂ်င္မ်ားႏွင့္ fly-by wire စနစ္မ်ားက လြန္းပ်ံယာဥ္ျပန္လည္ဆင္းသက္ခ်ိန္တြင္ တိက်ေသာ ပ်ံသန္းမႈပံုစံရရွိေစရန္ ျပဳလုပ္ေပးသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျပန္လည္ဆင္းသက္ရာ၌ spaceplane ကဲ့သုိ႔ပင္ ရွည္လ်ားေသာ ေလယာဥ္ေျပးလမ္း လုိအပ္သည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္၏ aerodynamic ပံုစံသည္ ေလထုအတြင္းသုိ႔ ျပန္လည္၀င္ေရာက္ရာ၌ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အရွိန္ႏွင့္ ဖိအားမ်ားကဲြျပားမႈ ၊ hypersonic အရွိန္ျဖင့္ ပ်ံသန္းႏုိင္မႈ ၊ ေလထုအတြင္း အသံထက္ေလ်ာ့ေသာ အျမန္ႏႈန္း (subsonic) ျဖင့္ ပ်ံသန္းႏုိင္မႈ အစရွိသည့္ အခ်က္မ်ားကုိ အေျခခံ၍ တည္ေဆာက္ထားသည္။

လြန္းပ်ံယာဥ္၏ အေစာပုိင္းႏွစ္မ်ား

အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္အား ပံုစံထုတ္လုပ္ျခင္းႏွင့္ တည္ေဆာက္ျခင္းလုပ္ငန္းစဥ္တုိ႔ကုိ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္ အေစာပုိင္းႏွစ္မ်ားတြင္ စတင္ခဲ့ေသာ္လည္း Apollo program မျပဳလုပ္မီ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မ်ားကပင္ စိတ္ကူးစိတ္သန္းရရွိခဲ့သည္။ အာကာသမွေန၍ ေလယာဥ္တစ္စင္ကဲ့သုိ႔ ေျမျပင္ေပၚကုိ ျပန္လည္ဆင္းသက္လာႏိုင္ေသာ အာကာသယာဥ္တစ္စီး တည္ေဆာက္ရန္ စိတ္ကူးအား National Advisory Committee for Aeronautics မွ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ aeronautic သုေတသနစမ္းသပ္မႈ တစ္ခုျဖစ္ေသာ X-15 ေလယာဥ္ကုိ စတင္စမ္းသပ္စဥ္က ရရွိခဲ့သည္။

၁၉၅၈ ခုႏွစ္တြင္ X-15 ေလယာဥ္၏ သေဘာတရားကုိ အေျခခံ၍ X-series spaceplane မ်ားကုိ ဆက္လက္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ အာကာသယာဥ္မႈး အမ္းစထေရာင္းသည္ X-15 ႏွင့္ X-20 ေလယာဥ္မ်ားကုိ ေမာင္းႏွင္ပ်ံသန္းရန္ ေရြးခ်ယ္ခံခဲ့ရသည္။ သုိ႔ေသာ X-20 ေလယာဥ္သည္ တည္ေဆာက္သည့္ အဆင့္သုိ႔ မေရာက္ရွိခဲ့ေပ။ ႏွစ္မ်ားစြာၾကာၿပီးေနာက္ ၁၉၆၆ ဇန္န၀ါရီလတြင္ NASA မွ X-20 ေလယာဥ္ပံုစံႏွင့္တူေသာ HL-10 ဟုေခၚေသာ ေလယာဥ္တစ္မ်ိဳးကုိ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ HL ၏အဓိပၸာယ္မွာ horizontal landing ျဖစ္သည္။

၁၉၆၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ US ေလတပ္သည္ မ်ိဳးဆက္သစ္ အာကာသ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး စနစ္မ်ားကုိ သုေတသနျပဳလုပ္ျခင္းအား အစဥ္တစုိက္ လွ်ိဳ႕၀ွက္စြာ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ လွ်ိဳ႕၀ွက္စြာ ျပဳလုပ္ျခင္းမ်ားတြင္ ေစ်ႏႈန္းသက္သာ၍ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းျပန္လည္ အသံုးျပဳႏုိင္ေသာ ပံုစံ (semi-reusable design) မ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။ US ေလတပ္သည္ ေစ်းႏႈန္းႀကီးမားေသာ တစ္ခါသံုး ဒံုးပ်ံမ်ား အသံုးျပဳသည့္ program မ်ားကုိ Class I ဟု သတ္မွတ္ၿပီး တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းျပန္လည္ အသံုးျပဳႏုိင္ေသာ ပံုစံမ်ား အသံုးျပဳသည့္ program မ်ားကုိ Class II ဟုသတ္မွတ္၍ အျပည့္အ၀ျပန္လည္အသံုးခ်ႏိုင္ေသာပံုစံမ်ား အသံုးျပဳသည့္ program မ်ားကုိ Class III ဟု ခဲြျခားသတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္တြင္ NASA ရံုးခ်ဳပ္၌ က်င္းပခဲ့ေသာ စာတမ္းဖတ္ပဲြတစ္ခုတြင္ လူလုိက္ပါေသာ အာကာသယာဥ္ခရီးစဥ္မ်ားကုိ ျပဳလုပ္ရန္ ၄င္း ႒ာန၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႈးျဖစ္သူ George Muller မွ ဒီဇုိင္းပံုစံမ်ားကုိ ေရြးခ်ယ္ေလ့လာမႈ ျပဳခဲ့သည္။ ထုိစာတမ္းဖတ္ပဲြသုိ႔ လူေပါင္း ရွစ္ဆယ္ေက်ာ္တက္ေရာက္၍ မ်ားျပားေသာ ဒီဇုိင္းမ်ားကုိ ျပသခဲ့သည္။ ထုိဒီဇုိင္းမ်ားတြင္ X-20 (Dyno-soar) ကဲ့သုိ႔ေသာ ေလတပ္၏ အေစာပုိင္း ဒီဇုိင္းမ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။

၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ NASA သည္ Integrated Launch and Re-entry Vehicle (ILRV) ကုိ စတင္ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ အဓိကအင္ဂ်င္ (Space Shuttle Main Engine) အတြက္ ၿပိဳင္ပဲြမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ Houston ႏွင့္ Huntsville ၿမိဳ႕မ်ားရွိ NASA ၏ ရံုးမ်ားမွေန၍ ILRV အားေလ့လာမႈမ်ားကုိ ပတ္လမ္းအတြင္းသုိ႔ payload အား လႊတ္တင္ၿပီး ေလထုထဲသုိ႔ ျပန္လည္၀င္ေရာက္ကာ ကမၻာေျမေပၚသုိ႔ ျပန္လည္ဆင္းသက္ေသာ အာကာသယာဥ္တစ္ခု ျပဳလုပ္ရန္ စီမံခ်က္ (Request For Proposal – RFP) ကုိထုတ္ျပန္ေၾကျငာခဲ့သည္။ ထုိစီမံခ်က္ကုိ ျပန္ၾကားခ်က္အေနျဖင့္ ႀကီးမားေသာ တြန္းကန္ဒံုးပ်ံႏွင့္ ေသးငယ္ေသာ အာကာသယာဥ္တုိ႔ ပါ၀င္သည့္ two-stage design တစ္ခုျဖစ္ေသာ DC – 3 လြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ တီထြင္ခဲ့သည္။

၁၉၆၉ ခုႏွစ္တြင္ သမၼတ ရစ္ခ်က္နစ္ဆင္မွ အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္စီမံကိန္းကုိ တုိးတက္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လတြင္ X-24B Spaceplane သည္ ကမၻာ့ေလထုထဲသုိ႔ ျပန္လည္၀င္ေရာက္၍ horizontal landing ကုိျပဳလုပ္ခဲ့သည္။

လြန္းပ်ံယာဥ္မ်ား

အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ သက္တမ္းအားျဖင့္ operation ျပဳလုပ္ေသာအခ်ိန္ ၁၀ ႏွစ္ (သုိ႔မဟုတ္) လႊတ္တင္မႈ အႀကိမ္ ၁၀၀ အထိ ဒီဇုိင္းျပဳလုပ္ထားသည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ထုိ႔ထက္ပုိ၍ ၾကာရွည္ခဲ့သည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ ဒီဇုိင္းျပဳလုပ္ရာတြင္ တာ၀န္ရွိေသာ Maxime Faget သည္ Mercury ၊ Gemini ႏွင့္ Apollo အာကာသယာဥ္မ်ား ဒီဇုိင္းဆဲြရာတြင္ ပါ၀င္ခဲ့သည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္၏ အရြယ္အစားႏွင့္ ပံုသ႑ာန္သည္ ႀကီးမားေသာ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ ၿဂိဳဟ္တုမ်ားႏွင့္ စစ္ဖက္ဆုိင္ရာ လွ်ိဳ႕၀ွက္ၿဂိဳဟ္တုမ်ားကုိ ထည့္သြင္းႏုိင္သည္။ ထုိ႔ျပင္ polar orbit မ်ားသုိ႔ ပစ္လႊတ္မည့္ အေမရိကန္ေလတပ္၏ လွ်ိဳ႕၀ွက္ mission မ်ားအတြက္ လုိအပ္ေသာ အကြာအေ၀းကုိ အက်ဥ္းခ်ံဳ၍ ပစ္လႊတ္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ တြန္းကန္ဒံုးပ်ံမ်ားႏွင့္ ျပန္လည္အသံုးမျပဳႏုိင္ေသာ ေလာင္စာဆီကန္တုိ႔အား ေရြးခ်ယ္ျခင္းမွာ အရြယ္အစားႀကီးမားေသာ ၿဂိဳဟ္တုမ်ား ျဖန္႕က်က္ခ်ထားႏုိင္ရန္ အတြက္ ဟူေသာ ပင္တဂြန္စစ္႒ာနခ်ဳပ္၏ ဆႏၵေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ အာကာသခရီးစဥ္မ်ားတြင္ ကုန္က်စရိတ္သက္သာေစရန္အတြက္ ျပန္လည္အသံုးျပဳႏုိင္ေသာ အစိတ္အပုိင္းမ်ား ပါ၀င္သည့္ အာကာသပုိ႔ေဆာင္ေရး စနစ္မ်ားကုိ ျပဳလုပ္ရန္ ဟူေသာ သမၼတ နစ္ဆင္၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။

ပ်ံသန္းႏုိင္ေသာ အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ (၆)စီးကုိ ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။ ပထမဦးဆံုး အေနျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ Enterprise (OV – 101) လြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ အာကာသအတြင္းသုိ႔ လႊတ္တင္ျခင္ မျပဳခဲ့ဘဲ ေလဟုန္စီးျခင္း (gliding) ႏွင့္ ေျမျပင္ေပၚသုိ႔ ဆင္းသက္ျခင္း (landing) တုိ႔ကုိသာ စမ္းသပ္ခဲ့သည္။ တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီးေသာ လြန္းပ်ံယာဥ္မ်ားမွာ Challenger (OV – 099) ၊ Columbia (OV – 102) ၊ Discovery (OV – 103) ၊ Atlantis (OV – 104) ႏွင့္ Endeavour (OV – 105) တုိ႔ ျဖစ္သည္။ Enterprise လြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ approach and landing test (ALT) program မ်ားတြင္ အသံုးျပဳၿပီးေနာက္ အာကာသအတြင္း ပ်ံသန္းႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့ေသာ္လည္း Challenger လြန္းပ်ံယာဥ္အား structural test article (STA) – 099 ကို အဆင့္ျမွင့္တင္ေပးျခင္းက ပုိ၍တြက္ေျခကုိက္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ Challenger လြန္းပ်ံယာဥ္သည္ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္တြင္ လႊတ္တင္ၿပီး ၇၃ စကၠန္႔အၾကာတြင္ ေပါက္ကဲြပ်က္စီးခဲ့သည္။ Challenger ၏ အစားထုိးအေနျဖင့္ Endeavour အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ အရန္စက္ပစၥည္း အစိတ္အပုိင္းမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ Columbia လြန္းပ်ံယာဥ္သည္ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္တြင္ ေလထုအတြင္း ျပန္လည္၀င္ေရာက္စဥ္ ေပါက္ကဲြ ပ်က္စီးခဲ့သည္။ (Challenger ႏွင့္ Columbia လြန္းပ်ံယာဥ္မ်ား ပ်က္စီးခဲ့ပံုကုိ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ဆက္လက္ တင္ျပပါမည္။) Endeavour လြန္းပ်ံယာဥ္တည္ေဆာက္စရိတ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁.၇ ဘီလီယံ ကုန္က်ခဲ့သည္။ အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ ခရီးစဥ္တစ္ခု လႊတ္တင္ျခင္းအတြက္ ကုန္က်စရိတ္မွာ ေဒၚလာ ၄၅၀ သန္းျဖစ္သည္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္အေစာပုိင္းတြင္ ပါေမာကၡ Roger A. Pielke, Jr. က အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ program သည္ စုစုေပါင္း ေဒၚလာ ၁၇၀ ဘီလီယံ ကုန္က်ေနၿပီဟု ခန္႔မွန္းခဲ့သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ လြန္းပ်ံယာဥ္ တစ္ခါပ်ံသန္းလွ်င္ ေဒၚလာ ၁.၅ ဘီလီယံခန္႔ ပ်မ္းမွ်ကုန္က်ေနသည္။

Space Transportation System

အမွန္စင္စစ္ အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ဟု ေခၚဆုိျခင္းသည္ အဓိပၸာယ္ မဆီေလ်ာ္ေပ။ ၄င္း၏ အမည္မွန္မွာ အာကာသ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ထုိစနစ္တြင္ ပတ္လမ္းအတြင္း လွည့္ပတ္သည့္ ယာဥ္ (orbiter) ၊ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္ (external tank) ႏွင့္ ေလာင္စာခဲသံုး တြန္းကန္ဒံုးပ်ံ ႏွစ္ခု (solid rocket booster) တုိ႔ ပါ၀င္သည္။ အဆုိပါ ပစၥည္းမ်ား အားလံုး စုေပါင္းတပ္ဆင္ထားျခင္းကုိ “stack” ဟု ေခၚဆုိသည္။ ၄င္း ပစၥည္းမ်ားကုိ Apollo Saturn V ဒံုးပ်ံတပ္ဆင္ရန္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ vehicle assembly building ထဲတြင္ တပ္ဆင္သည္။ ၄င္းပစၥည္းမ်ားထဲမွ ပထမဦးဆံုးအေနျဖင့္ ပတ္လမ္းအတြင္း လွည့္ပတ္သည့္ယာဥ္ (orbital vehicle) အေၾကာင္းကုိ ဆက္လက္ တင္ျပမည္ ျဖစ္သည္။

Orbital Vehicle (ပတ္လမ္းအတြင္း လွည့္ပတ္သည့္ယာဥ္)

ပတ္လမ္းအတြင္း လွည့္ပတ္သည့္ယာဥ္သည္ သမားရုိးက် ေလယာဥ္ပ်ံတစ္စင္းႏွင့္ ဆင္တူသည္။ ၄င္းသည္ ႀတိဂံပံုစံေတာင္ပံမ်ား (delta wings) ကုိ အသံုးျပဳထားၿပီး အတြင္းဖက္ ေတာင္ပံဦးစြန္းသည္ ၈၁ ဒီဂရီရွိ၍ အျပင္ဖက္ေတာင္ပံဦးစြန္းသည္ ၄၅ ဒီဂရီ ရွိသည္။ ၄င္း၏ ေထာင္လုိက္ ထိန္းမတ္ေပးေသာ ေတာင္ပံ (vertical stabilizer) ၏ ဦးစြန္းသည္ ၅၀ ဒီဂရီ ရွိသည္။ Elevon ေလးခုကုိ ေတာင္ပံ၏ အဖ်ားစြန္းပုိင္းတြင္ တပ္ဆင္ထားသည္။ ေလထုထဲသုိ႔ ျပန္လည္၀င္ေရာက္ၿပီး ေျမျပင္သုိ႔ဆင္းသက္ျခင္းတြင္ ျပဳလုပ္ရန္ အသံုးျပဳေသာ rudder/speed brake ကုိ stabilizer ၏ အၿမီးစြန္းပုိင္းတြင္ တပ္ဆင္ထားသည္။

ယာဥ္၏ႀကီးမားေသာ ကုန္ပစၥည္းထားရာ အခန္းသည္ အလ်ား ေပ ၆၀ (၁၈ မီတာ) ၊ အနံ ၁၅ ေပ (၄.၆ မီတာ) ရွိ၍ ယာဥ္ပ်ံကုိယ္ထည္၏ ေနရာ အမ်ားအျပားကုိ ရယူထားသည္။ ယာဥ္ပ်ံကုိယ္ထည္ အေပၚပုိင္းရွိ ကုန္ပစၥည္းထားရာ အခန္းကုိ အခ်ိဳးညီေသာ တံခါးႏွစ္ခ်ပ္ျဖင့္ ဖံုးအုပ္ထားသည္။ ထုိ တံခါးႏွစ္ခ်ပ္သည္ အခန္း၏ တစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ ပတၱာကဲ့သုိ႔ ခ်ိတ္ဆဲြထားသည္။ Payload မ်ားကုိ ယာဥ္၏ ကုန္ပစၥည္းထားရာ အခန္းထဲသုိ႔ အလ်ားလုိက္ထည့္သြင္းသည္။ ပစ္လႊတ္စင္ေပၚတြင္ ယာဥ္ကုိ ေထာင္လုိက္ ထားရွိ၍ အာကာသထဲသုိ႔ ေရာက္ရွိၿပီး ဆဲြငင္အားမဲ့ အေျခအေနေရာက္လွ်င္ payload ကုိ ယာဥ္ေပၚတြင္ ပါရွိသည့္ အာကာသယာဥ္မႈးမွ ထိန္းခ်ဳပ္ေသာ စက္ရုပ္လက္တံ (robotic remote manipulator arm) ျဖင့္ ေထာင္လုိက္ လႊတ္ထုတ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ အာကာသယာဥ္မႈး၏ အကူအညီျဖင့္ လႊတ္တင္ျခင္း (Extra-Vehicular Activity – EVA) (သုိ႔မဟုတ္) payload ၏ ကုိယ္ပုိင္ ပါ၀ါျဖင့္ လႊတ္ထုတ္ျခင္းတုိ႔ကို ျပဳလုပ္သည္။ (ၿဂိဳဟ္တုမ်ားအတြက္မူ ဒံုးပ်ံ၏ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ (upper stage) ျဖင့္ တဲြဖက္လႊတ္ထုတ္ျခင္းကုိ ျပဳလုပ္သည္။)

လြန္းပ်ံယာဥ္၏ အဓိကအင္ဂ်င္ (Space Shuttle main engine) သံုးခုကုိ ယာဥ္၏ ပဲ့ပုိင္းတြင္ သံုးပြင့္ဆုိင္အေနအထားျဖင့္ တပ္ဆင္ထားသည္။ အဆုိပါ အင္ဂ်င္သံုးခု၏ nozzle မ်ားသည္ အထက္ႏွင့္ ေအာက္သုိ႔ ၁၀.၅ ဒီဂရီႏွင့္ ေဘးဖက္သုိ႔ ၈.၅ ဒီဂရီလွည့္ႏုိင္သည္။ ထုိသို႔လွည့္ႏုိင္ရန္ ျပဳလုပ္ထားျခင္းမွာ လြန္းပ်ံယာဥ္ေျမျပင္မွ ျမင့္တက္စဥ္အတြင္း ၄င္း၏ တြန္းကန္အားလမ္းေၾကာင္းကုိ ထိန္းညိွ၍ ေျပာင္းလဲေပးႏုိင္ရန္ ျဖစ္သည္။ လြန္းပ်ံယာဥ္ကုိ အလူမီနီယံသတၱဳေလာဟာ (aluminum alloy) ျဖင့္ အဓိကတည္ေဆာက္ထားၿပီး အင္ဂ်င္ကုိမူ တုိက္ေတနီယမ္သတၱဳေလာဟာ (titanium alloy) ျဖင့္ အဓိကေဆာက္လုပ္ထားသည္။

လြန္းပ်ံယာဥ္သည္ လႊတ္တင္ေသာ mission ကုိလုိက္၍ အပိုထပ္ထည့္ထားေသာ ပစၥည္းမ်ား (add-ons) ျဖင့္ ေပါင္းစပ္ကာ အသံုးျပဳႏုိင္သည္။ ၄င္း ပစၥည္းမ်ားမွာ ပတ္လမ္းအတြင္းရွိ ဓာတ္ခဲြခန္းမ်ား (orbital laboratories – Spacelab, Spacehub) ၊ ပိုမုိေ၀းလံေသာ ပတ္လမ္းမ်ားသုိ႔ payload ကုိ ပုိ႔ေဆာင္ေပးႏုိင္ေသာ ဒံုးယာဥ္မ်ား (Inertial Upper Stage, Payload Assist module) ၊ Extended Duration Orbiter ၊ Multi-Purpose Logistics Modules ႏွင့္ Canadarm (RMS) တုိ႔ျဖစ္သည္။

External Tank (ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္)

အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္၏ အဓိက လုပ္ငန္းစဥ္မွာ လြန္းပ်ံယာဥ္ အင္ဂ်င္မ်ားကုိ ေအာက္စီဂ်င္ႏွင့္ ဟုိက္ဒရုိဂ်င္ေလာင္စာတုိ႔ ေပးပုိ႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ ၄င္းသည္ ပတ္လမ္းအတြင္း လွည့္ပတ္သည့္ ယာဥ္ႏွင့္ ေလာင္စာခဲသံုးတြန္းကန္ ဒံုးပ်ံ ႏွစ္ခုတို႔ ခ်ိတ္ဆက္ရာ အဓိကေက်ာရုိး မ႑ိဳင္ အျဖစ္လည္း အသံုးျပဳသည္။ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္သည္ လြန္းပ်ံယာဥ္စနစ္အတြင္း တစ္ခုတည္းေသာ ျပန္လည္အသံုးမျပဳသည့္ အစိတ္အပုိင္းျဖစ္သည္။ ျပင္ပေလာင္စာဆီကန္ကုိ အစဥ္အၿမဲစြန္႔ပစ္ေနေသာ္လည္း ၄င္းကုိ ပတ္လမ္းအတြင္းသို႔ ယူေဆာင္၍ အာကာသစခန္းႏွင့္ တဲြဖက္ျခင္းျဖင့္ ျပန္လည္အသံုးျပဳႏုိင္သည္။

Solid Rocket Booster(SRB)(ေလာင္စာခဲသံုး တြန္းကန္ဒံုးပ်ံမ်ား)

ေလာင္စာခဲသံုးတြန္းကန္ဒံုးပ်ံတစ္ခုစီသည္ ပစ္လႊတ္ေနစဥ္အတြင္း တြန္းကန္အား 12.5 million newtons (2.8 million lbf) ထုတ္လုပ္သည္။ အဆိုပါ ပမာဏသည္ ပစ္လႊတ္စဥ္အတြင္း လုိအပ္သည့္ တြန္းကန္အား (thrust) ၏ ၈၃ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိသည္။ SRB မ်ားကုိ ပစ္လႊတ္ၿပီး ႏွစ္မိနစ္အၾကာ အျမင့္ေပ ၁၅၀၀၀၀ (၄၆ ကီလုိမီတာ) သုိ႔ ေရာက္ရွိလွ်င္ ျဖဳတ္ခြာျခင္းလုပ္ငန္းစဥ္ (jettison operation) ကုိ ျပဳလုပ္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ SRB မ်ားသည္ ေလထီးျဖင့္ အတၱလႏၱိတ္ သမုဒၵရာထဲသုိ႔ က်ေရာက္သြားမည္ ျဖစ္သည္။ SRB မ်ား၏ ကုိယ္ထည္ကုိ သံမဏိ (steel) ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားၿပီး အထူအားျဖင့္ လက္မ၀က္ (13mm) ရွိသည္။ SRB မ်ားကုိအႀကိမ္မ်ားစြာ ျပန္လည္အသံုးျပဳႏုိင္သည္။ STS – 1 မွစတင္၍ လြန္းပ်ံယာဥ္ mission ေပါင္း ၄၈ ခုမွ စုေဆာင္းထားေသာ SRB ကုိယ္ထည္မ်ားကုိ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္ Ares I အာကာသလႊတ္တင္ေရးဒံုးပ်ံ၏ အင္ဂ်င္ စမ္းသပ္မႈတြင္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။

Source: 9SpaceStudy

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...